zondag 12 februari 2012

Apps voor Nederland – apps die gebruik maken van open data

Apps voor Nederland – apps die gebruik maken van open data:

Apps voor Nederland is een wedstrijd waarbij ontwikkelaars worden uitgedaagd met behulp van open data van de overheid applicaties te ontwikkelen. Begin januari zijn op de website de inzendingen gepubliceerd die ontwikkelaars hebben gemaakt. De applicaties zijn ontwikkeld in het kader van een wedstrijd om het gebruik van open data te vegroten. Hierbij is ook een aantal apps ingediend die gebruik maken van onderwijsgegevens.



Apps voor Nederland is bedoeld om de bekendheid van beschikbare open data van de overheid te vergroten en het gebruik ervan te stimuleren. Het is een initiatief van een aantal ministeries (Binnenlandse Zaken, OCW en Economische Zaken) en wordt uitgevoerd door Waag Society. Open data zijn publiek beschikbare gegevens waarop geen restricties van toepassing zijn, bijvoorbeeld in verband met privacy of andere beperkingen. Open data kan van alles zijn, van kaarten, mathematische en wetenschappelijke formules tot financiële en marktdata.



Iedereen staat vrij om deze open data te gebruiken op wat voor manier dan ook. Om open data voor iedereen bruikbaar te maken is het namelijk nodig om deze bijvoorbeeld op een inzichtelijke en begrijpelijke manier weer te geven. Of om deze goed doorzoekbaar te maken. Een van de ingediende applicaties is bijvoorbeeld een webapp om het dichtstbijzijnde oplaadpunt voor een elektrische auto te vinden. In andere gevallen van ‘nood’ is er ook een app gemaakt om het dichtstbijzijnde publieke toilet te vinden. Of een app waarmee de laatste vergunningsaanvragen binnen jouw buurt te vinden zijn.



Onderwijs apps

De ingediende apps gericht op het onderwijs maken allemaal gebruik van gegevens over instellingen binnen alle sectoren van het onderwijs. Gegevens zoals slagingspercentages, herkomst van leerlingen en samenstelling van medewerkers. Alle apps proberen meerwaarde bovenop de open data te creëren. Bijvoorbeeld door het vergelijken van scholen of het weergeven van scholen in de regio van de gebruiker op basis van geolocatie.



Wat zou er nog meer mogelijk zijn met open data uit het onderwijs? Learning analytics bijvoorbeeld. Met learning analytics wil je inzichtelijk maken hoe het met één specifieke leerling gaat voor zijn/haar docent, ouders en last but not least de leerling zelf. Voor diezelfde mensen is het dan interessant om te zien hoe jouw voortgang zich laat vergelijken met de generieke data van leerlingen in jouw stad, regio of landelijk. Je zou het een soort van zelf-benchmarking kunnen noemen.



Nu alle applicaties ingediend zijn, kunnen gebruikers stemmen op de app die zij het beste/interessants vinden, samen met een jury. Stemmen kan tot 22 januari.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten