zondag 12 februari 2012

Horizon Report 2012: wat zijn de technologische trends in de komende 5 jaar?

Horizon Report 2012: wat zijn de technologische trends in de komende 5 jaar?:

Vandaag heeft NMC het jaarlijks terugkerende ‘Horizon Report’ uitgebracht. In het rapport worden opkomende technologische ontwikkelingen in ‘Higher Education’ geidentificeerd en beschreven. Dit jaar worden 6 relevante trends beschreven: mobiele applicaties, tablets, leren met games, learning analytics, gesture-based computing en het ‘internet der dingen’.



6 technologische trends

De trends worden opgedeeld in 3 categorieën, afhankelijk van de tijd waarbinnen brede toepassing wordt verwacht in het onderwijs: binnen een jaar, over 2 tot 3 jaar of over 4 tot 5 jaar.



Binnen 1 jaar

Mobiele apps en tablets zijn twee technologieën die binnen een jaar breed ingezet zullen worden in het onderwijs. Mobiele apps zijn in overvloed aanwezig sinds er steeds meer smartphones verkocht worden. Niet alleen worden ze door studenten gebruikt (van naslagwerk tot communicatietool) maar ook door scholen.

Tablets hebben een aantal eigenschappen die ze uitermate geschikt maken voor het onderwijs. Ze zijn geschikt voor het lezen van ebooks, het bekijken van foto’s en video’s en ze maken net als smartphones gebruik van een overdaad aan beschikbare apps. Daarnaast zijn ze relatief goedkoop en daarmee een ideale tool voor ‘one-to-one learning’.



Twee tot drie jaar

Onderzoeken wijzen uit dat leren met games, mits goed ingezet, zeer effectief kan zijn. Ze kunnen individueel ingezet worden, maar ook collectief. De grote kracht van games is dat ze bijzonder aansprekend zijn en leerlingen en studenten weten uit te dagen.

Learning analytics analyseert het leergedrag. Dit doet het door gegevens over het leergedrag van studenten te analyseren waardoor o.a. digitale leeromgevingen in staat zijn om de student op maat te bedienen.



Vier tot vijf jaar

‘Gesture-based computing’ ruilt het toetsenbord en de muis in voor het lichaam. Met lichaamsbewegingen, gezichtsuitdrukkingen en stemherkenning wordt het interacteren met computers veel natuurlijker. Het stelt studenten in staat om te leren door te doen.

Het internet der dingen is de benaming voor steeds meer ‘dingen’ die (via internet) informatie aanbieden en met elkaar verbonden zijn. Vroeger waren alleen computers verbonden met het internet, nu zijn ook telefoons en zelfs thermostaten en koelkasten verbonden. Bij het internet der dingen zit overal een chip in waardoor alles met elkaar kan praten. De implicaties van dit fenomeen zijn nog niet direct zichtbaar, maar het biedt in ieder geval ongekende mogelijkheden.



NMC Horizon Report: 2012 Higher Education Edition

Voor de uitkomsten van het ‘NMC Horizon Report‘ is gebruik gemaakt van een internationaal team van experts uit het onderwijs, technologie en andere relevante gebieden. Alle onderzoeksgegevens waar het rapport op is gebaseerd, zijn te vinden op iTunes U. Dit horizon rapport is specifiek gericht op ‘Higher Education’, de afgelopen jaren heeft Horizon in de maand mei een specifiek rapport uitgebracht dat zich toespitst op ‘K-12’, vergelijkbaar met po, vo en mbo in Nederland. Als dit rapport verschijnt, zullen we daar uitgebreid aandacht aan besteden.



Innovatie Agenda van Kennisnet

Hoewel gericht op ‘Higher Education’ zien we dat de onderwerpen in het Horizon Report grotendeels terugkomen in de ‘Innovatie Agenda’ waarmee Kennisnet dit jaar nog aan de slag gaat. Enkele onderwerpen waarmee we al aan de slag zijn gegaan, zijn:





  • Embodied learning

    In een samenwerkingsverband geïnitieerd door Waag Society gaan we werken aan het ontwikkelen en onderzoeken van onderwijsvormen waarbij het lichaam wordt ingezet als interface voor het leren. De eigen fysieke, lichamelijke handelingen stimuleren een nieuwe manier van leren waarin informatie en kennis direct gekoppeld wordt in een persoonlijke, associatieve context.


  • Internet der dingen

    Dit voorjaar organiseert Kennisnet een hackathon rondom ‘het internet der dingen’. Het is duidelijk dat grote hoeveelheden ‘dingen’ die informatie bieden en delen over het internet grote impact zullen hebben op de maatschappij en dus het onderwijs. Omdat dit echter nog weinig concreet zichtbaar of voorstelbaar is, wil Kennisnet met een zogenaamde hackathon een brede groep geïnteresseerden uitnodigen om gezamenlijk te komen tot praktische toepassingen waarin mogelijke onderwijstoepassingen worden verkend en uitgeprobeerd. Een hackathon is een informele, open bijeenkomst met zo min mogelijk beperkingen.


  • Learning analytics

    Onderwijsambities zoals opbrengstgericht werken en het (meer) op maat bedienen van leerlingen vereist (steeds) meer inzicht in het leergedrag van leerlingen. Learning analytics biedt de instrumenten om deze ambities te kunnen waarmaken. We starten binnenkort met de inventarisatie van de vragen die bij scholen leven.



Uw input is hard nodig!

Het innovatie team van Kennisnet wil zich nadrukkelijk richten op de juiste, actuele vragen die in het onderwijs leven. Voor welke ambities of knelpunten zijn innovatieve oplossingen gewenst? Waar worden kansen gezien? Waar liggen drempels om volop te kunnen profiteren van innovatieve ict-toepassingen?



Als u specifieke onderwerpen mist in de plannen die wij schetsen of u heeft concrete vragen of suggesties t.a.v. de onderwerpen die we aansnijden dan stellen we uw reactie zeer op prijs. Reageer op dit artikel of via Twitter. Bedankt!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten